9789033131622

5 Ds. A. Verschuure Tabitha en andere vrouwen uit de Bijbel DERDE DRUK DEN HERTOG – HOUTEN

6 1e druk maart 2022 2e druk mei 2022 3e druk september 2022 Omslagillustratie: Adri Burghout (© Bunyanstichting) © 2022 Den Hertog B.V. Houten ISBN 978 90 331 3162 2 Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij digitaal, elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of op enige anderemanier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.

7 Inhoud Woord vooraf – 9 1. Eva – 11 2. Hagar – 15 3. Rebekka – 19 4. Zippóra, de vrouw van Mozes – 22 5. Mirjam – 26 6. Naómi – 30 7. Ruth op Boaz’ akker – 33 8. Hanna – 36 9. De weduwe te Zarfath – 39 10. Hulda, de huisvrouw van Sallum – 42 11. De vrouw van Job – 46 12. Anna – 50 13. Maria, de moeder van Jezus – 54

8 14. De bloedvloeiende vrouw (1) – 58 15. De bloedvloeiende vrouw (2) – 61 16. Martha – 65 17. Maria – 68 18. De Kananese vrouw – 71 19. De vrouw van Lot – 74 20. Wenende vrouwen – 77 21. Maria Magdalena – 80 22. Saffira – 83 23. Tabitha – 86 24. Lydia – 89 25. Euódia en Syntyche – 92

9 Woord vooraf Al sinds de oprichting van de Vrouwenbond van de GereformeerdeGemeenten (VBGG), nu 75 jaar geleden, trad men ook schriftelijk naar buiten. Heel lang heeft de VBGG dat gedaan via een toegemeten plaats in het jongerenblad Daniël. Sinds 4 april 2017, nu vijf jaar geleden, kent onze Vrouwenbond een eigen blad dat vijf keer per jaar verschijnt. Het draagt de naam Tabitha (Hand. 9:36), een vrouw uit de Bijbel, die tot Gods eer mocht weldoen aan haar naaste. Als voorzitter van de VBGG mocht ik in elke uitgave van Tabitha een meditatie schrijven over een vrouw uit de Heilige Schrift. Daarbij kwamen bekende vrouwen aande orde (Eva,Naomi),maar ookonbekende vrouwen (Hulda, Syntyche), naamloze vrouwen (Jobs vrouw, de Kananese vrouw), vrouwen die ons ter waarschuwing zijn (Lots vrouw, Saffira), of juist vrouwen om jaloers op te worden (Hanna, Ruth). Het leek het bestuur van de VBGG een goede gedach-

10 te om in dit jubileumjaar de geschreven meditaties te bundelen. De geldelijke opbrengst van dit boekje komt ten goede aan de actie die de Vrouwenbond houdt bij haar 75-jarig bestaan. De meditaties liggen nu voor u ter lering, ter lezing, voor gebruik op de vereniging, of gewoon voor persoonlijke overdenking. Besef dat het slechts korte stukjes zijn, passend binnen de mij toegemeten ruimte in het blad Tabitha. Laat ze dan ook een aanzet zijn tot meerder onderzoek en overdenking, persoonlijk en op de verenigingen. De Heere stelle het lezen ervan tot Zijn eer en tot eeuwige zegen van onze zielen. Verwekke de Heere naar Zijnwelbehagen vele godvrezende vrouwen in het midden van onze gemeenten, alsook in ons wegzinkende vaderland. Genemuiden, ds. A. Verschuure februari 2022 voorzitter VBGG

11 ( een ) Eva Voorts noemde Adam den naam zijner vrouw Eva, omdat zij een moeder aller levenden is. Genesis 3:20 ‘Eva’. Dit is de eerste naamna de val en de aangrijpende woorden van de Heere in vers 16-19 als het loon op onze zonde. Eva! Leven! Terwijl alles van de dood, het oordeel en de verdoemenis spreekt, klinkt toch de naam Eva: moeder aller levenden. Wie spreekt dat woord? Adam, die in Romeinen 5:12 aangewezen wordt als die ene mens, die de dood in de wereld gebracht heeft.Hij is de oorzaak van het verbreken van het werkverbond. Daardoor kon het leven niet meer verdiendworden,maar is de drievoudige dood het loon. En toch spreekt hij van leven. Is dat geen wonder van Gods genade? Genesis 3 spreekt van de diepe val en

12 de eeuwige dood, maar ook van het leven en de eeuwige zaligheid. Kom, kent u bevindelijk de eerste Adam? Dan is niet Adam, maar dan bent ú het dagelijks waard dat de Heere u het loon van de eeuwige dood uitkeert. Wie daar ‘amen’ op leert zeggen, ervaart Eva, leven. Er is leven in de grote Zoon van Eva, in Christus. De naam Eva wijst er immers niet zomaar op dat zij de moeder van al het natuurlijk leven is. Het is waar dat uit Eva het menselijke geslacht voortgekomen is. Zij baarde Kaïn, Abel, Seth en vele zonen en dochters die ze bij Adamgewon (Gen. 5:4b). Zij allenwaren de dood onderworpen.Dat Eva demoeder aller levenden is,wijst bijzonder op ‘haar Zaad’ (Gen. 3:15), dat is Christus, de Levensbron van al het geestelijke leven. Lezers,Adam als hoofd van het werkverbond kon nooit meer het leven verdienen en aanbrengen.Naar recht was dat tot in eeuwigheid kwijt. Maar wat de eerste Adam nooit meer kon, daar zou het Kind van Eva, de moeder aller levenden, voor zorgen. Daar zal dat Kind, de tweede Adam, Christus, als Hoofd van het genadeverbond, voor zorgen. Hebt u dat ook zielsbevindelijk geleerd: ‘Uit u geen (levende) vrucht meer in der eeuwigheid’? Uw vrucht wordt alleen in Mij, in Christus, gevonden. O, wonder van genade! Het eerstewoord vanAdam, die zojuist zijndoemvonnis

13 had horen uitspreken, is de inhoud van het wonder: God heeft van eeuwigheid gedachten des vredes gehad om een verloren,maar door God verkoren ziel het eeuwige leven te schenken.Dat kan alleen inHem, in ‘haar Zaad’, uit Eva geboren, namelijkChristus,Die ons leven is! Dit is ten diepste de inhoud van de moederbelofte inGenesis 3:15. Zo is Eva waarlijk demoeder aller levenden. Zij is de eerste moeder van het zojuist beloofde Zaad der vrouw. ‘Ik leef en gij zult leven’, zal Hij, de Zaligmaker, tijdens Zijn omwandeling op aarde zeggen. Eva was de eerste, die van de vrucht nam. Zij gaf die ook aan haar man. Dat was een daad met een nameloos diep gevolg. Paulus schrijft in 1 Timotheüs 2:14 en 15 dat Eva haar manAdamheeft verleid. ‘Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren...’ Dat wil zeggen, dat ondanks de diepe val er naar Gods welbehagen vrouwen en moeders zullen zijn, die eens verlost zullen worden van de gevolgen van de zonde. Tot Eva sprak God: ‘Met smart zult gij kinderen baren.’ Wat is er als gevolg van de zonde veel pijn, ellende, moeite en verdriet. God zal eens uit genade de gevolgen van de zonde wegnemen, maar het grootste wonder zal zijn dat er vrouwen,moeders, uit genade verlost zullen worden van de zonde zélf. Dat kan alleen door de Vrucht van de moeder aller levenden, Christus.

14 Tot slot ligt er in deze tekst ook verwachting voor vrouwen die nu of in de toekomst kinderen zullen baren.Uit het late nageslacht zullen er nog kinderen zijn die om dat ene Kind de Heere eerbiedig zullen gaan vrezen. De Heere geve onder ons niet alleen moeders die zúlke kinderen mogen ontvangen, maar ook vrouwen die uit genade vruchtbare geestelijke moeders mogen zijn.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==